سیاست کیفری اسلام در قبال حمایت از ارزشهای بشری به هدف اجرای عدالت و تامین امنیت بنیان نهاده شدهاست. مجازات قصاص که پاسخ اصلی به هرگونه صدمه عمدی به تمامیت جسمانی انسان است، بهخوبی تحقق این هدف ترکیبی را تضمین کردهاست. با این حال، بعد از ظهور سازمانهای بینالمللی و شکلگیری نهادها و اسناد حقوق بشری، تمایل بهلغو حکم مجازات اعدام و سلب حیات از فهرست مجازاتها، مشاهده میشود. از آنجا که قصاص نفس نیز سلب حیات است، به عقیدهی برخی اندیشمندان، اسناد بینالمللی حقوق بشر ناظر به حکم اعدام، شامل قصاص، نیز میگردد. اینک، سؤال این است که ملاحظات و چالشهای حقوق بشری قصاص که از مقررات ثابت و غیرقابل تغییر شریعت اسلام است، چگونه قابل حل است. نوشتار حاضر نشان دادهاست که هدف از جرمانگاری قتل عمد، تشریع و اجرای قصاص در اسلام، صیانت از مهمترین ارزش بشری؛ یعنی حیات انسان است. پس مجازات قصاص، نه تنها حقوق بشر را نقض نمیکند، بلکه یکی از مهمترین تدابیر احیای حقوق بشر بهحساب میآید. بهعلاوه، از بررسی اسناد بینالمللی ناظر بر حقوق بشر، نیز بهدست میآید که مجازات سلب حیات، بهطور مطلق منع نشدهاست، بلکه محدود به جرایم مهم و خطرناک شدهاست که بدون تردید، جرم قتل عمد در همان ردیف قرار دارد. البته، در باب قصاص مقررات جزییتری وجود دارند، مانند تفاوت بین زن و مرد، کافر و مسلمان و...، که ممکن است، در ظاهر با اسناد بینالمللی حقوق بشر، متضاد به نظر برسد، اما برای رفع اینگونه تضادها هم راه حلهایی؛ نظیر قاعدهی اهم و مهم، شرایط اجرای قصاص و...، وجود دارد.