جامعه المصطفی العالمیه- مجتمع آموزش عالی علوم انسانی- اسلامی
چکیده
این پژوهش به بررسی ماهیت فقهی «نظر اهل خبره» و تفاوتهای آن با «شهادت»، از منظر فقه امامیه پرداخته است. در فقه اسلامی، «نظر اهل خبره» به رجوع به افراد دارای تخصص و تجربه برای اثبات حقایق و تصمیمگیریهای قضایی اشاره دارد. در حالیکه «شهادت» بهگواهی افرادی که شاهد وقوع جرم بودهاند، اطلاق میشود. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی - توصیفی، به بررسی مبانی نظری و شرایط این دومفهوم پرداخته شده و تفاوتهای آنها را بر شمردهاست. همچنین، مبانی رجوع به اهل خبره اعم از مبانی قرآنی، روایی، اجماع و بنای عقلا مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش، نشان میدهند که هرچند در برخی موارد، میان نظر اهل خبره و شهادت، شباهتهایی وجود دارد، اما تفاوتهای مهمی نیز در شرایط و ماهیت آنها مشاهده میشود که میتواند به تفکیک و تمایز این دو نهاد حقوقی در فقه اسلامی کمک کند.
طاهری, مهدی . (1403). ماهیت و مبانی نظر اهل خبره در اثبات جنایات و رابطه آن با شهادت از منظر فقه. معارف اسلامی و حقوق جزا و جرم شناسی, 9(18), 139-156.
MLA
طاهری, مهدی . "ماهیت و مبانی نظر اهل خبره در اثبات جنایات و رابطه آن با شهادت از منظر فقه", معارف اسلامی و حقوق جزا و جرم شناسی, 9, 18, 1403, 139-156.
HARVARD
طاهری, مهدی. (1403). 'ماهیت و مبانی نظر اهل خبره در اثبات جنایات و رابطه آن با شهادت از منظر فقه', معارف اسلامی و حقوق جزا و جرم شناسی, 9(18), pp. 139-156.
CHICAGO
مهدی طاهری, "ماهیت و مبانی نظر اهل خبره در اثبات جنایات و رابطه آن با شهادت از منظر فقه," معارف اسلامی و حقوق جزا و جرم شناسی, 9 18 (1403): 139-156,
VANCOUVER
طاهری, مهدی. ماهیت و مبانی نظر اهل خبره در اثبات جنایات و رابطه آن با شهادت از منظر فقه. معارف اسلامی و حقوق جزا و جرم شناسی, 1403; 9(18): 139-156.